Sådan gøres en Libre Micro racer/ competition klar til kørsel.

Som altid er det min måde at gøre det på. Der findes helt sikkert andre måder også.

Jeg starter med at tage rammen, akslerne og sædet ud af bilen.

Sæt akslerne ind i rammen og ret hjulene op således de står lodret (ved det, min røde streg er ikke lige).

Når akslerne er monteret på rammen, og hjulene justeret så de er lodrette, spænder jeg EN af de tre bolte i hver side. Ikke meget hårdt, men nok til at akslen sidder fast. Der skal bruges en 17 mm. fastnøgle/ top.

Sædet skubbes ind i rørene, og man spænder den rem der sidder på sædet. Den køres under rammen og trækkes igennem spændebeslaget.

Mastdel nr. 1 sættes nu i mastefoden.

Nu skal der spændes, så aksler og sæder sidder fast. Det syntes jeg er nemmest ved at vippe strandsejleren om på siden. Så kan man stå og spænde i stedet for at ligge på knæ.

De tre bolte til akslerne spændes godt til, så akslerne ikke kan dreje/ vride. De to sæde bolte spændes også. Husk at spænde kontramøtrikkerne bagefter. Der er 8 bolte i alt. Vær opmærksom på jeg har skiftet de to umbrako bolte til sædet ud med sekskant. Så er jeg fri for at skifte værktøj.

Når alt er spændt, skal mast og sejl monteres. Først sættes mastedel nr. 2 og nr. 3 i. Dette gøres imens strandsejleren stadig ligger ned. Del nr. 2 skubbes ned i nr. 1, herefter skal del nr. 3 skubbes ned i nr. 2. VIGTIGT: Strandsejleren skal nu vende sådan, at masten peger væk fra vindretningen, dvs. ligger med vinden.

Nu er det tid til sejlet. Hvis man har flere sejl, skal der afgøres hvilket et der passer bedst til dagens vejr. Specielt om sommeren, med meget skiftende vindstyrke og vindretning, er sejlvalg nogle gange en udfordring. Valg af sejlstørrelse bliver nemmere med erfaringen, men generelt vil jeg råde til man starter med et mindre sejl, hvis man er i tvivl. Det er sjovere at køre en anelse langsommere i medvinden, men undgå at vælte så snart man skal op mod vinden. Og et for stort sejl er en del langsommere mod vinden. Denne dag blæser det 9-10 m/s med vindstød på 14-16 m/s, så jeg starter med det lille 3.5 m2 . Jeg bruger en galge i mastetoppen til at holde sejlet, men når man køber sejl kommer de med en strop i stedet. Principperne er de samme, med enkelte undtagelser. Jeg viser montage med galge, og beskriver forskellen.

Til de forskellige størrelser sejl findes der forskellige rørlængder til “toprøret”, mastedel nr. 4. Til mit lille sejl er nr. 4 ikke ret lang. Desuden har jeg en “champignon” som beskytter sejlet når det trækkes på. ( den lille orange dims)

Jeg sætter del nr. 4 ned i mastedel nr. 3 og derefter “champignonen” ned i nr. 4. I tilfælde af det er en ny mastedel nr. 4 sidder der en prop, som skal op.

Hvis man bruger stroppen i stedet for galgen, skal man ikke bruge “champignonen”, men lade den flade prop sidde.

Sejlet kan nu trækkes ned over masten uden at tage skade. Husk at kontrollere masten vender væk fra vinden inden sejlet trækkes på. Tag fat i nederste del af sejlet, og træk mastelommen ned over masten.

Drej nu igen sejleren således at næsehjul er lige imod vinden. Så vil masten ligge 90 grader i forhold til vinden. Nogle monterer også sejlet i denne position, men det kan være ret hårdt ved mastelommen, specielt i hård vind.

Nu monteres galgen i mastetoppen, efter man har fjernet “champignonen”. Jeg har en sjækkel i galgen, således jeg nemt kan montere galgen i sejlets topøje. Bruger man stroppen, sættes den ned over masten, og monteres i topøjet med en sjækkel.

Nu rejses strandsejleren op, og hvis den ikke har drejet sig undervejs, står den med næsehjulet lige mod vinden. Hvis det er meget hård vind kan man vente med dette punkt, og gå videre til montage af bommen, imens strandsejleren ligger ned.

Bommen monteres på samme måde, uanset om strandsejleren ligger eller står op. På sejlet er bagerst en lille løkke og en stump reb. Løkken bruges til at holde sejlet nede på bommen, og rebet bruges til at stramme sejlet op.

Først trækkes bagerste del af bommen igennem løkken. Bagerste del af bommen kan kendes på den “klemme” der sidder for enden.

I forreste øje på sejlet monteres forreste del af bommen med endnu en sjækkel. Vær opmærksom på at bommen består af to rør der sidder inde i hinanden. Derfor kan bommens længde reguleres med den medfølgende stopsplit. Langt de fleste sejl bruger den korteste version af bommen, hvor stopsplitten sidder bagerst på bommen.

Sejlet skal nu strammes op. Det gøres ved at trække den lille stump reb fra bagerste øje i sejlet, igennem den klemme der sidder bagerst på bommen. Træk til bagud, og nedad, så rebet klemmes fast i klemmen.

Skødet (rebet der “styrer” sejlet) skal monteres. Jeg har min bom færdigmonteret således den bare skal sættes fast. Desuden har jeg lavet en dobbelt blok løsning, så det er nemmere at hive i sejlet. Ved dobbeltblok kan man monteres skødet sådan: 1: den ene ende bindes fast i bom/blok. 2: træk den anden ende igennem det ene hjul på dobbeltblokken. 3: træk den igennem den ene blok på bommen. 4: træk den igennem andet hjul på dobbeltblokken. 5: træk den igennem anden blok på bommen. 6 træk den igennem forreste blok på bommen. 7: træk den igennem blokken der sidder på mastefoden. 8: bind et 8-tals knob for at sikre skødet ikke løber ud af blokkene igen.

Har man et enkelt blok system (originalt) springer man nr 4 og 5 over. Der er i øvrigt masser af forskellige muligheder for at lave dobbeltblok system, for eksempel med tre stropper på bommen, en dobbeltblok på bommen og så videre. Men resultatet skulle gerne være det samme. Skødet kan nu trække sejlet ind imod midten af strandsejleren.

Tillykke, du er nu klar til at køre der ud af. Men pas på, det er stærkt vanedannende. Og inden du sætter dig ned i strandsejleren, vil jeg på det kraftigste anbefale en hjelm. En bom kan slå meget hårdt og den er lige over hovedet.