Libre Micro Competition.

VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT DETTE ER MIN MÅDE AT GØRE DET PÅ. DER ER MASSER AF ANDRE MULIGHEDER VEDR. MONTAGE OG TRIM.

Min strandsejler kom i to pakker. Der var ikke sejl med, da jeg havde dem i forvejen. Men selve sejleren er komplet.

Firmaet der laver strandsejleren, laver meget andet til strandsport, såsom drager og div. buggys. Firmaet hedder Libre, med Fam. Hauser i spidsen. De laver højkvalitets produkter, og yder en fantastisk service.

Jeg startede med at montere de kraftige 20 mm bolte på baghjulene. HUSK at bruge lidt smørelse ( PTFE fedt eller lign.) på ALLE gevind, da særligt rustfrit stål har det med at lave en rivning, dvs. klemme sig så hårdt sammen, at gevindet bliver ødelagt.

Når man monterer boltene til baghjulene, er det en god ide at have ventilen ud af. Man kan godt komme til den ind af, men det er lidt nemmere ude fra. Når bolten er smurt og monteret, sættes den første møtrik på og spændes ind til hjulet, men ikke for hårdt. Der må ikke være slør i hjulet, men det må heller ikke overspændes, da det ødelægger lejerne. Jeg spænder det hvad jeg kan med fingrene, samt et meget lille nøk med en passende nøgle ( str. 30) Den anden møtrik spændes løst på til senere brug. Se længere nede på siden.

Fodstøtterne skal nu monteres. De består af en del der sidder på strandsejleren, samt nogle gummiplader/ beslag, der skal skrues på. Disse skrues fast og kan vinkles til siderne som man ønsker. Jeg bliver dog ikke rigtig gode venner med dem, men mere om det et andet sted. Husk også at smøre de små bolte inden montage.

Så er de dele der skal monteres inden samling færdige, og selve samlingen kan gå i gang. Denne montage er kun første gang inden samling.

Jeg startede med at lægge delene ud på græsset uden at samle dem, men bare få overblikket.

Jeg monterede derefter de to rør, hvor både sæde og aksler sidder i. De sidder sammen med 4 bolte, som var smurt fra fabrikken, men de fik lidt ekstra. 🙂 Dette beslag kan skubbes frem og tilbage på vangen, men ikke meget længere bagud end på fotoet. Samme type beslag sidder på mastefoden. Masten kan derfor også skubbes frem og tilbage. Husk at spænde efter så alt er stramt og sider fast.

Så var det forhjulet. Igen med god smørelse på både lejer, bøsninger og gevind. De to sorte bøsninger gør at man kan bruge 12 mm bolte i stedet for de store (og tunge) 20 mm. Sæt bøsningerne i lejerne, og skub hjulet ind i forgaflen. Derefter sættes bolten igennem og fastgøres med en møtrik. Der spændes til der ikke er slør.

Så skal baghjul og bagaksler samles og sættes på. Først monteres hjulene med en 30 topnøgle. Der skal spændes ret godt, da disse ellers vil rasle løs. Men en 20 mm rustfri bolt kan også klare ret meget. HUSK at checke der er smørelse på gevindet. De to møtrikker klemmer sammen om det justerbare beslag.

Derefter skubbes bagakslerne ind i rørene. Husk at løsne de tre bolte først, så akslen glider let ind.

Nu monteres sædet og selve sejleren er klar til at få mast og sejl på. Sædet monteres med to skruer (umbraco) og en rem der spændes rundt om rammen.